Stopzetten van de waterlevering bij leegstand

Is het gebouw klaar om te slopen?

Laat de drinkwateraftakking tijdig uitbreken om schade bij bouwwerken te vermijden. Wil je later opnieuw aangesloten worden op de watertoevoer, dan moet je een nieuwe drinkwateraftakking aanvragen, laten keuren en betalen. Vraag je nieuwe aftakking 6 tot 8 weken voor de gewenste uitvoering aan.

Aanvragen uitbraak van de drinkwateraftakking 

Heb je lange tijd geen water nodig?

Je kan de watermeter laten wegnemen. Zo betaal je geen vastrecht en heb je minder kans op lekken of illegale afname van water. Je drinkwateraftakking blijft wel verbonden met het distributienet en blijft dus onder druk staan. Werken in de omgeving van onze dienstleiding houdt een risico op lekken in.

Voor het wegnemen van de watermeter betaal je een eenmalige vergoeding. De herplaatsing van de watermeter is gratis en kan je aanvragen via het nummer 078 35 35 99.

Aanvragen wegname van de drinkwateraftakking

Staat het pand niet langer leeg?
  • Bezorg ons de meterstand en het aantal gedomicilieerden zodra je gebruik maakt van dit pand.
    Nieuwe gegevens doorsturen
  • Wordt het pand verhuurd of verkocht, dan regel je samen met de nieuwe huurder of eigenaar de overname van de waterovereenkomst.
    Meer over verhuizen
  • Heb je je watermeter laten wegnemen, contacteer ons dan op het nummer 078 35 35 99 om die gratis terug te plaatsen.

Bescherming tegen vrieskou

Bij leegstand is het belangrijk om de watermeter en de leidingen te beschermen tegen beschadiging door vrieskou.

Meer over je leidingen winterklaar maken

Meterstand doorgeven

Ook bij een onbewoond pand is het belangrijk om jaarlijks de meterstand door te geven. Zo kunnen we je factureren op basis van het werkelijke verbruik in plaats van je meterstand te schatten. Bovendien kom je op die manier eventuele lekken op het spoor.

Meterstand doorgeven

Veelgestelde vragen

Niet gevonden wat je zocht?

Meer info

Publicaties