Meteropname door een medewerker van Farys

Om je verbruiksfactuur op te maken, vragen we jaarlijks rond dezelfde periode naar de meterstand van je watermeter(s). Voor deze meteropname rekenen we op jouw medewerking: je kan de meterstand zelf telefonisch doorgeven, via onze website of via MyFarys. De dag nadien kunnen we je al een factuur via e-mail toesturen.

In tegenstelling tot de energieleveranciers komt Farys dus niet elke 2 jaar langs om de meterstand op te nemen.

Wanneer komen we wel langs?

Je bent een beschermde klant en wil een meteropname
Klanten met een beschermd statuut kunnen de meterstand gratis laten opnemen.

Meer informatie over beschermde klanten

Je hebt een (sterk) afwijkend verbruik

Je hebt veel meer water verbruikt dan vorige jaren en je hebt er niet onmiddellijk een logische verklaring voor?

  • Heb je je regenwaterput gevuld?
  • Zijn er mensen bij je ingetrokken waardoor er meer water verbruikt wordt?
  • Heb je nieuwe sanitaire toestellen die het hoger verbruik kunnen verklaren?
  • Is de meterstand op de factuur wel correct? Of werd je meterstand de voorbije jaren misschien geschat?
  • Door de warme zomer van vorig jaar heb je meer water verbruikt?

Controleer snel of je geen lek hebt

Je hebt veel minder water verbruikt dan vorige jaren?

  • Wonen jullie met minder mensen samen waardoor er minder water verbruikt wordt?
  • Werkt je watermeter nog of is die defect?
  • Is de meterstand op de factuur wel correct? Of werd je meterstand de voorbije jaren misschien geschat?
Je vindt de watermeter niet
Als je de watermeter niet vindt, kan je kosteloos een afspraak met ons vastleggen voor een meteropname.

Wat doet een meteropnemer tijdens zo'n gratis controlebezoek?

Een meteropnemer voert een eenvoudige, visuele controle uit van de watermeter en van andere zaken (terugslagbeveiliging, aantal wooneenheden…). Hij grijpt niet technisch in, maar kijkt of er aanwijzingen zijn die een lek doen vermoeden. De meteropnemer noteert relevante informatie en maakt foto’s die worden toegevoegd aan je klantendossier.

Als je zelf vermoedt dat er een waterlek is, neem dan meteen contact op met een sanitair installateur of lekdetectiebedrijf. Het opzoeken of herstellen van een lek is niet de taak van een meteropnemer.

De meteropname is informatief en vrijblijvend. Wij geven advies waar mogelijk.

Hoe maak je een afspraak voor een meteropname?

Eerst voorbereiden!

Onze meteropnemers krijgen dagelijks verschillende opdrachten mee en komen in uiteenlopende situaties terecht. We rekenen daarom op jouw medewerking. Alleen zo kunnen we een vlotte en efficiënte dienstverlening garanderen.

Het is belangrijk dat onze meteropnemer veilig kan werken:

  • Zit de watermeter in een meterput? Zorg ervoor dat het putdeksel open is en dat er geen water of vuil meer in de put zit. Als de meterput diep is, zorg dan voor een veilige ladder.
  • Zit de watermeter in of achter een kast? Zorg er dan voor dat de meteropnemer meteen bij de watermeter kan. Verplaats alle zaken die het zicht op de watermeter belemmeren.
  • Heb je een hond? Zorg ervoor dat deze in een hok of aparte ruimte zit, zodat de meteropnemer veilig kan werken.
Hoe maak je een afspraak?

Contacteer ons via het telefoonnummer 078 35 35 99 en hou je klantnummer bij de hand.

Meteropnames worden enkel tijdens de kantooruren uitgevoerd (op weekdagen, tussen 8u en 16u). We kunnen geen specifiek uur doorgeven waarop de meteropnemer langs komt. We kunnen wel afspreken om in de voormiddag (tussen 8u en 12u) of in de namiddag (tussen 12u en 16u) langs te komen.

Not found what you were looking for?