Skip to main content

Opgelet: valse waterfacturen in omloop

30-03-2020

FARYS kreeg van enkele klanten de melding dat er momenteel valse facturen de ronde doen. Kreeg je een e-mail van afzender 'Watergroep' in je mailbox met als onderwerp 'Eind jaarafrekening' of 'De jaarrekening'? Niet betalen en onmiddellijk wissen!

Hoe herken ik een e-mail van FARYS?

Deze e-mail is een typisch geval van 'phishing' (te herkennen aan persoonlijk e-mailadres, buitenlands bankrekeningnummer, foutief berekende waterfactuur, ...).

Zo herken je onze e-mails:

  • Logo: op onze mails en facturen staat steeds het logo van FARYS, niet van De Watergroep.
  • Afzender: steeds een e-mailadres met @farys.be.
  • Rekeningnummer: ons rekeningnummer is BE61 0910 1709 0217 (bij deze valse facturen is er sprake van een Duits bankrekeningnummer).
  • Een factuur van FARYS via e-mail omvat steeds de factuur als bijlage.
  • De betaaltermijn van onze facturen is 30 dagen.
  • Aanmaningskosten: de eerste aanmaning bij FARYS is kosteloos.
  • Onze facturen worden nooit ondertekend met een naam.

Ten slotte nog dit:

  • Op de pagina Jaarlijkse verbruiksfactuur kan je doorklikken naar een voorbeeld van onze factuur.
  • Je ontvangt enkel digitale facturen van FARYS als je daar zelf voor gekozen hebt. Je kan dit aanvragen via een webformulier of via My FARYS.
  • Facturen van FARYS komen ook terecht in My FARYS. Daar kan je al je waterfacturen raadplegen.

Neem bij twijfel contact op met onze klantendienst

Heb je zo'n e-mail ontvangen?

Maak dan een melding via het meldpunt fraude.

Wat doen bij betaling?

Heb je effectief betaald? Maak dan, naast een melding via het meldpunt fraude ook een aangifte bij de lokale politie (zodat een officieel PV kan worden opgemaakt) en neem contact op met je bank om na te gaan of de betaling nog kan worden ingetrokken.

Ontdek hier de tips van 'Safe on Web' om valse e-mails te herkennen